Mä haluaisin tehä ilmotuksen eläimen heitteille jätöstä ja kaikenlaisesta huonosta kohtelusta.

Tää koskee mun kaksjalka-mammaa. Mun mielestä se on oikeesti välillä ihan hirvee. Se jemmaa mun lelut aina jonnekin piiloon, antaa mulle ruuan vaan kerran päivässä (aamulla saan jonkin tylsän leivänpalan, missä on joskus ehkä jotain hässäkkää päällä), ulkona mun pitää kulkee hihnassa ja sillon harvoin, ku saan olla irti, mun pitää olla koko ajan sen lähellä enkä saa esim. lähtee tutkimaan ylikivoja jäniksen tai toisen koiran jälkiä. Sit mä en saa lenkillä ku tosi harvoin moikata toisia koiria ja sillonkaan en saa leikkiä niitten kanssa. Ensin sen piti sosiaalistaa mut kaikkien ja kaiken kaa ja sit mä en kuitenkaan saa enää tehä tuttavuutta niitten kaikkien ja kaiken kaa.

Sit se aina lähtee päivällä ihan sika pitkäks ajaks jonnekin pois ja mä oon ihan yksin. Se väittää, et se on tienaamassa rahaa mun ruokiin, mut mä luulen et se valehtelee. Kaapista se aina sen ruuan mulle ottaa ja tai sit sellasesta piippaavasta jutusta, mikä eka hurisee ja sit päästää sellasen ison "PIM"-äänen. Mamma sanoo sitä mikroks. Sit mä en kuitenkaan ikinä saa sitä ruokaa just heti sillon, vaan mä joudun odottamaan ja mun maha kurnii ja mä saatan kuolla ihan millon tahansa nälkään. Sen mikrojutun (puuroks se sitä sanoo) pitää kuulemma jäähtyä. Et eihän se sitä mistään "osta" niinku se väittää, sieltä kaapista tai siitä piippaavasta jutusta se sen ruuan aina ottaa. Et eiks se vois olla mun kaa kotona kaikki päivät?

Mut en mä siitä sit oikeestaan valita, et se sen ruuan sit mulle antaa, ku se tekee ihan hyvää ruokaa. Varsinkin se jauheliha - tai kalapuuro -hässäkkä on ihan älyttömän hyvää. Mut se sais antaa sitä paljon enemmän, mähän oon ihan langanlaiha noilla sen murkinoilla.

Sit se ei ikinä leiki mun kaa - paitsi joskus heittää mulle aina keppiä ulkona, mut sillonki se nauraa, jos mä mokaan (juoksen sen kepin ohi tai lähen vika suuntaan tms) - ja sit se aina hermoo, jos mä jemmaan tennispalloo koko illan vaatekaapin tai kirjahyllyn alle. Sit se aina ottaa sen pallon pois ja laittaa piiloon.

Sit jos mä yksin ollessa teen jotain, et mulla ei olis tylsää, niin se aina ottaa kilarit ku tulee kotiin. Mutku musta on vaan niin kiva vähän kustomoida sen kuteita (mustat on just parhaita) ja sit vähän tehä uusia ilmastointireikiä sen ja muitten kenkiin. Ei sit haise hiki niin pahasti. Mut mamman mielestä siinä ei oo mitään kivaa.

Mun mielestä mamma on muutenkin välillä vähän outo. Se ei tajuu ollenkaan et iltasin pitää olla tosi tosi tarkkana kaikkien rapussa kolistelevien törppöjen suhteen ja sit parvekkeella pitää vahtia, et lenkkeilijät ja muut ihme hiipparit ei keksi tulla meille. Sen mielestä ne saa liikkua ihan miten haluaa ja mä en saa murista niille. Saati haukkua. Mun pitäis vaan siis istua hiljaa kattoo, et koska joku hullu narkkari tulee meille riehuun.

Sit yks mitä on ihan hirveetä, on se, et joskus mamma aina pesee mut. Siis okei, kesällä mä tykkään uida ihan hirveesti, se on ihan huippua. Mut tää kylppäri on ihan kauheeta. Se ottaa jonkin sellasen jutun, mistä tulee vettä (se oli joku suihku tai sellanen) ja sit se sillä mut kastelee ja mulla ei oo yhtään kivaa. Sit se vielä sen jälkeen kuivaa mut sellasilla isoilla karkeilla kankailla, mitä se sanoo pyyhkeiks ja sit siihen lisäks vielä jollain hurisevalla jutulla. Sit mä oon ihan neiti, ku mä haisen puhtaalle ja mun karva on ihan kihara. Hyi ällöö.

Mut on mun mamma oikeestaan ihan kiva yhessä jutussa: se antaa mun nukkua sängyssä, mut sillonkin se vie aina peiton, et mä en saa nukkua sen päällä.

Et hei kiltti täti/setä Eläinsuojeluvalvoja, voitko tulla hakee mut pois täältä, tai ees kattoo tätä touhua, ku tää on ihan hirveetä. Mut älkää tulko jooko illalla ku mä saan ruokaa, ku sillon ette nää, mitä tää sirkus oikeesti on. Tulkaa joskus päivällä ku mä oon yksin, niin näätte et millasta rääkkäystä tää mun elämä on. Tai sit tulkaa kattomaan ku me mennään lenkille. Pitää kulkee kiltisti hihnassa ja totella kaikkia tyhmiä käskyjä kuten "sivulle", "odota", "ei vedä" tai "paikka". Kauheeta komentelua.

Terveisin Leo